15 Temmuz Şehitler Köprüsü Cezalarının İptali ve Ödenenlerin İadesi

12/6/2019 tarihli ve 30799 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren 30/5/2019 tarihli ve 7176 sayılı Bazı Kanunlar ile 635 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunun 15 inci maddesiyle 6001 sayılı Karayolları Genel Müdürlüğünün Hizmetleri Hakkında Kanuna eklenen geçici 5 inci madde ile 15 Temmuz Şehitler Köprüsünden geçmemesi gerektiği halde geçen araçlara idari para cezası verilmeyeceği, verilen idari para cezalarından ödenenlerin ise iade edileceği belirtilmişti.

“15 Temmuz Köprüsünden Geçiş Nedeniyle Kesilen Cezalar İptal Edildi” yazımızda konuya ilişkin açıklamalar yapılmıştı.

18.06.2019 tarihinde Resmi Gazete’de yayımlanan Tahsilat Genel Tebliği (Seri :B Sıra No: 12) ile iptal ve iade işlemlerine ilişkin ayrıntılara yer verilmiştir.

Buna göre 1/1/2019 tarihi (bu tarih dâhil) ile 12/6/2019 tarihi (bu tarih hariç) arasında 15 Temmuz Şehitler Köprüsünden araç sınıfları itibarıyla kullanılması yasak olduğu halde geçiş yapan araçlara ilişkin olarak 6001 sayılı Kanunun 30 uncu maddesinin ikinci fıkrasına göre idari para cezası verilmesi gereken kişilere idari para cezası verilmeyecek, verilmiş olanlar tebliğ edilmeyecek, tebliğ edilmiş olanlar tahsil edilmeyecek ve bu kişilerden tahsil edilen idari para cezası tutarları iade edilecektir.

Karayolları Genel Müdürlüğünce Yapılacak İşlemler

6001 sayılı Kanunun geçici 5 inci maddesi kapsamında olan fiillere ilişkin olarak Karayolları Genel Müdürlüğünce ilgililerin başvurusu aranılmaksızın;

a) İdari yaptırım kararı düzenlenmeyecek,

b) Düzenlenmiş idari yaptırım kararları tebliğ edilmeyecek,

c) Kesinleşmiş ve ödenmemiş olan idari para cezaları takip için vergi dairelerine bildirilmeyecektir.

Vergi Dairelerince Yapılacak İşlemler

6001 sayılı Kanunun geçici 5 inci maddesi kapsamında olan fiillere ilişkin olarak takip için ilgili vergi dairesine bildirilmiş idari para cezalarından tahsil edilmemiş olanlar herhangi bir başvuru beklenilmeksizin terkin edilecek ve takip işlemleri sonlandırılacaktır.

Geçici 5 inci madde kapsamının 15 Temmuz Şehitler Köprüsünden yapılan geçişler nedeniyle verilen idari para cezaları olduğu dikkate alındığında vergi dairelerince yapılacak işlemlerin bu husus dikkate alınarak yapılması gerekmektedir.

Geçici 5 inci maddede “…varsa yapılmış itirazlar veya açılmış davalar hakkında resen karar verilmesine yer olmadığına karar verilir, yargılama ve takip giderleri taraflar üzerinde bırakılır ve vekâlet ücretine hükmedilmez.” hükmü yer aldığından, bu madde kapsamındaki idari para cezalarıyla ilgili olarak vergi dairesinin taraf olduğu dava bulunması halinde, anılan hükümden de bahsedilmek suretiyle “mahkemece karar verilmesine yer olmadığına dair karar verilebilmesi için” ilgili mahkemeye bildirimde bulunulacaktır.

Ödenen Tutarların İadesi

6001 sayılı Kanunun geçici 5 inci maddesi kapsamında olan idari para cezalarından yapılan ödemelerin iadesi, ödemenin yapıldığı yer dikkate alınarak aşağıdaki şekilde yapılacaktır.

Ödemenin;

a) Vergi dairesine veya vergi dairesi adına banka/Posta ve Telgraf Teşkilatı A.Ş. (PTT)’ye yapılmış olması halinde, motorlu taşıtlar vergisi yönünden bağlı bulunulan vergi dairesine gönderilmek üzere,

b) Karayolları Genel Müdürlüğü tarafından oluşturulan sanal POS üzerinden veya anılan Genel Müdürlük adına açılmış posta çeki hesabına yapılmış olması durumunda Ankara Vergi Dairesi Başkanlığı Veraset ve Harçlar Vergi Dairesine gönderilmek üzere,

herhangi bir vergi dairesine bu Tebliğ ekinde yer alan başvuru dilekçesi ile 2/9/2019 tarihine kadar başvurulması gerekmektedir.

Başvuruyu alan vergi dairelerince dilekçeler, iadeyi yapacak vergi dairesine aynı gün elektronik ortamda iletilecektir. Vergi dairelerince iade işlemleri, 30/9/2019 tarihine kadar, 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 23 üncü maddesi ile 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun 88 inci maddesi dikkate alınarak gerçekleştirilecektir.

Vergi daireleri/Karayolları Genel Müdürlüğü hesaplarına yapılmış ödemeler dışında muhasebe birimlerine ödeme yapılmış olması halinde ödemenin yapıldığı muhasebe birimine bu Tebliğ ekinde yer alan başvuru dilekçesindeki bilgileri içeren bir dilekçe ile 2/9/2019 tarihine kadar başvurulması gerekmekte olup, iade işlemleri ilgili muhasebe birimi tarafından 30/9/2019 tarihine kadar yapılacaktır.

908 total views, 3 views today